Wednesday, November 12, 2008

Peralihan Kuasa?

Assalamualaikum WBT.

Negara kita mengamalkan prinsip demokrasi sudah hampir 50 tahun. Pemilihan pemimpin negara juga dilakukan melalui pilihanraya dimana kita sebagai rakyat memilih seseorang yang layak. Jadi, di sini ingin saya mengulangi sekali lagi "kita yang memilih pemimpin".

Sepatutnya tidak akan terjadi perkara-perkara seperti yang kita dengar baru-baru ini iaitu pelan peralihan kuasa. Bila ada pelan peralihan kuasa yang macam suka-suka sahaja memberi jawatan pemimpin kepada orang-orang tertentu, maka kita patut persoalkan dimana letaknya kuasa rakyat dalam sistem demokrasi? Kuasa rakyat memilih pemimpin yang layak untuk memimpin.

Seperti yang kita sedia maklum, dalam pemilihan dan mesyuarat-mesyuarat UMNO untuk menuju Mac 2009 banyak pembaziran wang yang berlaku. Individu-individu yang kita sendiri rasa tidak layak untuk menjadi calon telah pun berjaya mendapat pencalonan. Semuanya menggunakan wang yang banyak untuk membeli undi.

Jadi, kepada sesiapa yang hendak hidup senang lenang dengan mudah, jadilah pengikut UMNO yang setia. Jadilah seekor keldai yang sanggup disuruh buat apa sahaja. Kita sendiri telah sedia maklum dan pernah melihat kuli-kuli UMNO yang hidup mewah.

Jadi disini ingin saya tegaskan yang saya tidak bersetuju sepenuhnya dengan pelan peralihan kuasa kerana hilangnya kuasa kita sebagai rakyat untuk menentukan siapa yang sebenarnya layak untuk memimpin negara kita. Sebelum saya akhiri penulisan untuk kali ini, saya ada beberapa soalan untuk renungan sahabat-sahabat semua:

1) Adakah anda mahu seorang kaki perempuan menjadi pemimpin? Yang isterinya sendiri pun pada asalnya isteri orang yang dia sanggup beli?

2) Adakah anda mahu seorang penipu menjadi pemimpin? Yang menggunakan wang negara untuk meraih komisen bagi setiap pembelian keperluan negara?

3) Adakah anda mahu seorang yang sanggup bermain sumpah menjadi pemimpin? Menggunakan nama Allah untuk menutup aib yang dilakukan?

Anda fikir-fikirkanlah. Sesungguhnya kita sedar yang diri kita tidak mampu melakukan apa-apa hanya sekadar melihat, mendengar dan menerima. Sekadar untuk renungan dan pandangan.

Salam sayang dari Melbourne.

No comments: